۱۳۹۴ آذر ۵, پنجشنبه

ایران - مصاحبه تام ریچ . آمریکا به قولش به ساکنان اشرفی در لیبرتی وفا نکرد

تام ریچ وزیر امنیت داخلی آمریکا
تام ریچ وزیر امنیت داخلی آمریکا بعداز حمله 11سپتامبر در مصاحبه ای با تلویزیون سی اسپن در مورد حفاظت مجاهدان اشرفی مستقر در لیبرتی گفت :آمریکا خیلی ساده به خاطر خوشایند رژیم ایران به قولهای خود در رابطه با حفاظت ساکنان اشرفی مستقردر لیبرتی عمل نکرد و آنها را به حال خود رها کرد.
به متن کامل این مصاحبه توجه کنید:
تام ریج اولین وزیر امنیت داخلی ایالات متحده:ایرانیان مستقر درعراق (قبلا) تسلیحاتی برای دفاع ازخود داشتند وبحثهای جنجالی در رابطه با لیست‌گذاری آنها در میان بود. بعداً لیست‌گذاری آنها لغو شد، چون براساس انگیزه‌های سیاسی نامگذاری شده بودند. باید یادآوری کنم، درمدتی که من (وزیر) امنیت داخلی بودم، به‌طورمرتب لیستی از تهدیدهای محتمل دریافت می‌کردم، تهدیدهای تروریستی علیه آمریکا و منافع آمریکا، و هیچ‌گاه نام سازمان مجاهدین خلق ایران را در آن لیست ندیدم. لذا باید اول به این نکته توجه داشت.
وقتی آنها تسلیحات خود را به‌درخواست آمریکا تحویل دادند، یک ژنرال ارتش آمریکا به همه آنها نامه‌یی داد که حامل قولی برای تأمین امنیت و سلامت آنها بود؛ زیرا آمریکا آنها را«افراد حفاظت‌شده» تحت کنوانسیونهای ژنو قلمداد می‌کرد. پس از قرارداد موقعیت نیروها با دولت مالکی، دولت عراق گفت که انتقال مسئولیت ازآمریکا را می‌پذیرد و امنیت و سلامت ساکنان را تأمین و ازآنها حفاظت خواهد کرد.
باید خاطرنشان کنم که در این تلاشها، من تنها نیستم. ترکیبی‌ خارق‌العاده ازرهبران سیاسی، نظامی و دیپلوماتیک وجود دارد که از دولت آمریکا می‌خواهند، ازساکنان حفاظت کند. ما به‌نیابت از این دولت و وزارت‌خارجه در موضوع دخالت کردیم تا ساکنان از کمپ اشرف به کمپ لیبرتی نقل مکان کنند. وطی این مدت قول‌های بسیار مشخصی، توسط سازمان ملل و دولت آمریکا، علاوه بر وعده‌های قبلی ژنرال آمریکایی، به ما داده شد که ازساکنان حفاظت و امنیت آنها حفظ خواهد شد.