۱۳۹۴ تیر ۱۴, یکشنبه

ایران - مسعود رجوی : علی قدر انسان

مسعود رجوی علی قدر انسان
مسعود رجوی رهبر مقاومت ایران سالها پیش در شب قدردر باره حضرت علی و شان او سخن گفت که توجه شما را به این سخنرانی جلب میکنم :
بسم الله الرحمن الرحیم 
انا انزلناه فی لیلةالقدر 
و ما ادریک ما لیلةالقدر 
لیلةالقدر خیر من الف شهر 
تنزل الملائکه و الروح 
فیها باذن ربهم من کل امر 
سلام هی حتی مطلع الفجر 
قدر در لغت به‌معنای اندازه‏گذاری است. چنان‏که در ابتدا و در انتهای این سوره می‏بینیم لیله قدر، در ارتباط مستقیم است با مطلع الفجر. لیله قدر رهنمون، راهبر، و راهگشا به‏جانب مطلع فجر است. شب تیره و تار را به سپیده دم و به طلوع صبحگاهان می‏برد و منتهی می‏کند. 
وقتی‏که می‏گوییم چیزی ”مقدر“ شده، یعنی که از قبل اندازه‏گذاری شده است. اما این ”قدر“ ی که صبحتش را می‏کنیم، به‏این مفهوم است که وقتی اندازه‏ها به‏حد نصاب خودشان می‏رسند و کمیاتی باهم انبوه می‏شوند، درنقطه‏یی لاجرم به‏کیفیت ارتقا پیدا می‏کنند. آن‏چنان‏که از دل شب تیره و تار، سپیده می‏دمد و سپس آفتاب می‏درخشد. 
بنا بر سنت تکامل؛ اندازه‏ها و تغییرات کمی الی غیرالنهایه ادامه ندارند. زیرا که دور تسلسل و دور باطلی در کار نیست. اندازه‏ها وقتی‏که انباشته بشوند و وقتی کمیات و تغییرات اندک سرجمع بشوند، زمان جهش و دگرگونی کیفی فرا می‏رسد. 
اگر کسی حساب اندازه‏ها دستش باشد -از رزمنده‏یی که در یک نبرد باید فواصل را بسنجد تا جریان عمومی تکامل و به‏ویژه تکامل اجتماعی و تا رقم خوردن قدر یک ملت تحت ستم -از این آیات درمی‏آید که اندازه‏ها و اندازه‏گذاری تا کجا اهمیت دارد. 
پس لیله قدر شبی و سرفصلی و مقطعی است که در آن اندازه‏ها تعیین می‏شوند. فواصل، مرزبندیها و سمت و سوی تحول، رقم می‏خورد. 
بر همین اساس خدا نزول قرآن را لیلةالقدر انسانیت گمشده، گمگشته و یا اسیر و غرقه در نظامات ضدتکاملی اعلام می‏کند. 
هر پدیده‏ یی در سرفصل ”قدر“ خود، لاجرم پوسته می‏شکند و به تغییر کیفی و جهش و قیام و خیزش راه می‏برد. 
ادامه .....

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر